Statut
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mrągowie
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
w Mrągowie,
Centrum jest jednostką organizacyjną Powiatu prowadzoną w formie jednostki budżetowej, którą tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Powiatu.
§4
Siedzibą Centrum jest miasto Mrągowo.
§5
Obszarem działalności Centrum jest Powiat Mrągowski.
ROZDZIAŁ II
Zadania
§ 6
1. Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań Powiatu z zakresu:
a. pomocy społecznej (zarówno zadań własnych powiatu, jak i zleconych z zakresu administracji rządowej, należących do właściwości powiatu),
b. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
c. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
d. rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
e. ochrony zdrowia psychicznego.
2. Centrum wykonuje w szczególności:
1) zadania własne powiatu, w tym:
a) opracowywanie, koordynowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grupy szczególnego ryzyka,
b) ocena zasobów pomocy społecznej w powiecie w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej
c) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym:
- opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających m.in. coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą;
- tworzenie warunków do powstania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
- organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo- wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- organizowanie specjalistycznego wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie rejestrów danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej i niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka, oraz pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej
i niezawodowej lub prowadzących rodzinny dom dziecka;
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
- przyznawanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczanych w pieczy zastępczej;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- wykonywanie funkcji koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo- finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
d) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi
i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
e) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno- wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
f) pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;
g) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich osób;
h) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi
i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
i) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
j) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
k) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
l) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych w sferze społecznej potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
ł) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
m) współpraca z samorządami, sądami, fundacjami, kościołami i organizacjami pożytku publicznego oraz policją i prokuraturą;
n) realizacja zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy :
· opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
· opracowywanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza wzakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
· zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
· zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w interwencji kryzysowej;
2) zadania powiatu z zakresu administracji rządowej, w tym:
a) pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
b) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
c) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
d) udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
e) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
f) tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
g) opracowanie i koordynowanie realizacji programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
3) zadania powiatu w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w tym:
a) opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategia rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
b) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
c) podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
d) opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa i innych instytucji;
e) prowadzenie postępowań w zakresie dofinansowania:
· uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
· sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
· zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
· likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
· rehabilitacji dzieci i młodzieży,
f) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;
g) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
h) prowadzenie obsługi organizacyjno- technicznej Powiatowej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
4) inne zadania przypisane ustawami oraz powierzone uchwałami Rady Powiatu lub Zarządu Powiatu.
3. Centrum, na podstawie Zarządzenia Starosty , wykonuje zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
4. Powierzone zadania Centrum wykonuje w zakresie i trybie określonym przez ustawodawcę oraz zgodnie z polityką społeczną prowadzoną przez władze samorządowe Powiatu.
5. Przy realizacji zadań Centrum współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Powiatu, z jednostkami samorządów terytorialnych, z administracją rządową, z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ III
Zarządzanie i organizacja
§7
Strukturę organizacyjną, zasady funkcjonowania oraz szczegółowy zakres działania Centrum, jego komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa Regulamin Organizacyjny zatwierdzony przez Zarząd.
§8
1. W ramach organizacyjnych Centrum działa Zespół, który realizuje zadania w zakresie orzekania o niepełnosprawności oraz o stopniu niepełnosprawności na podstawie odrębnych przepisów.
2. Zespół działa na podstawie własnego Regulaminu Organizacyjnego określonego zarządzeniem Starosty.
§ 9
1. Centrum kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor.
2. W zakresie powierzonych Centrum spraw, Dyrektor podejmuje decyzje jednoosobowo i ponosi za nie odpowiedzialność .
3. Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Centrum.
§10
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd.
§11
Prawa i obowiązki oraz zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum określają regulamin wynagradzania i przepisy odrębne.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§12
Majątek Centrum jest mieniem powiatu służącym do realizacji celów związanych z działalnością statutową Centrum.
§13
Centrum samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków finansowych określonych przepisami o finansach publicznych, w oparciuo roczne plany finansowe uchwalone przez Zarząd Powiatu.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§14
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają właściwe przepisy prawa.
§15
Zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonywane w trybie jego uchwalenia.